לאחרונה נישואים אזרחיים הוכרו כחוקיים ולגיטימיים בישראל, האם הדרך הפשוטה והמהירה של חתונה בזום דרך מדינת יוטה בארה"ב מצריכה מחשבה גם לגבי עריכת צוואה לבני הזוג הטריים?

צוואה מלשון "ציווי" היא כלי משפטי בו כל אדם בעודו בחיים יכול לקבוע כיצד יחולק רכושו לאחר פטירותו. המטרה של ניסוח צוואה הינה להבטיח את מילוי רצון המנוח בכל הנוגע לחלוקת רכושו, כמו כן, ישנו גם טעם בעריכת צוואה לשם מניעת סכסוכים בין בני משפחתו של המוריש בכל הנוגע לרכושו. לרכוש אותו יש כוונה לחלק קוראים בעגה המשפטית 'עיזבון' וניתן למנות עליו מנהל עיזבון שיהיה אמון על קיומה של הצוואה בהתאם לרצון המנוח.   חוק הירושה התשכ"ה – 1965  עוסק בירושות צוואות ועזבונות, וקובע שני מסלולים לחלוקת ירושה; 

  • ירושה על פי דין: זהו המקרה החל על אדם שלא ניסח צוואה, ולכן, החלוקה תתצבע ב"שיטת המעגלים" המעוגנת בחוק הירושה;
  • המעגל הראשון כולל את צאצי המנוח, בהיעדרם פונים למעגל השני, הכולל את הוריו של המנוח וצאציהם, ובמידה ואף הם נעדרים פונים למעגל השלישי הכולל את הורי ההורים של המנוח וצאציהם.
  • במידה וכל אלו נעדרים, המדינה היא הירושת של המנוח.
  • ירושה על פי צוואה: בכל מקרה בו הייתה התייחסות מפורשת של המוריש בצוואה שנערכה ונחתמה כדין היא זו שתקבע את חלוקת הרכוש, והוראותיה יגברו על רוב הוראות החוק.

 חשוב לציין כי טרם לחלוקת הירושה בין צאציו של המוריש תתבצע חלוקת נכסיו עם בן/בת זוגו על פי חוק יחסי ממון. במילים פשוטות, קודם כל מחצית הרכוש של המנוח תועבר לבן/לבת זוגו, והמחצית השנייה תחולק בין היורשים החוקיים, אלא אם בני הזוג קבעו אחרת בהסכם ממון שנחתם מראש. 

  • החוק מכיר בארבע סוגים של צוואות;
  • צוואה בכתב יד – זוהי צוואה שמנוסחת כולה בכתב ידו האישי של המצווה, עליה להכיל תאריך וחתימה של המצווה. צוואה שכזו בדרך כלל מועדת לטעויות משפטיות רבות, ועל כן ברוב המקרים יהיה קל לטעון לפסילתה, משכך, היא מומלצת בעיקר לאנשים הבקיעים בחוק.
  • צוואה בעדים – מדובר בצאווה הנפוצה ביותר, היא נחתמת בפני שני עדים מטעמו של המצווה, גם עליה יהיה להכיל תאריך וחתימה של המצווה כמו גם את חתימותיהם של העדים, בדרך כלל מדובר יהיה בעורך דין ועובד במשרדו. כלל חשוב בצוואות מסוג זה הוא כי העדים אינם יכולים להכלל בצוואה, אחרת הצוואוה אינה תיחשב חוקית ותיפסל.
  • צוואה בפני רשות – את הצאווה הזו ניתן לערוך בפני שופט, דיין בבית הדין הרבני, או נוטריון – כאן הרשות היא הגורם המתעד, ולכן אין צורך בחתימה אישית של המצווה, זו מוחלפת ע"י חתימת הרשות.
  • צוואה בעל פה – במקרים בהם המצווה מצוי במצב של גסיסה או כשהוא רואה את עצמו בנסיבות מוצדקות מול פני המוות. גם כאן ישנה דרישה לצוות מול שני עדים, שיתעדו בכלים העומדים לרשותם את רצון המצווה. במקרה בו המצווה לא נפטר בסופו של דבר, תטבל הצוואה בתוך 30 ימים.

   מתי באמת צריכים צוואה? כאמור, חוק הירושה מורה על חלוקה ברורה של רכוש המצווה לפי מעגלי הקרבה המשפחתית שלו. בכל מקרה בו נרצה לסטות מהוראות החוק, ולחלק את הרכוש בהתאם לרצוננו האישי נצטרך לנסח צוואה. להלן מספר דוגמאות למקרים בהם נצטרך צוואה; 

  • קיים רצון להוריש את העזבון רק לבן הזוג.
  • קיים רצון להוריש את העזבון רק לילדים - למשל כשמדובר על בני זוג פרודים שטרם התגרשו באופן רשמי.
  • כאשר ישנו רצון לחלוקה שאינה שוויונית בין הילדים. למשל, במידה ונרצה להוריש דירה לילד שמצוי בקשיים כלכליים בניגוד לאחיו, או לילד שמטפל במצווה ומסור אליו יותר.
  • כאשר ישנו רצון להוריש חלקים מהרכוש למי שאינו קרוב משפחה של המצווה, או לעמותה/מוסד כלשהו.

 האם צאווה עושים רק כאשר יש דירה או נכס נדל"ן אחר? ניתן לכלול בצוואוה סוגי רכוש מגוונים ורבים, אכן, גם נכסי נדל"ן הינם נכסים שניתן להוריש אך הם אינם היחידים. להלן מספר דוגמאות לנכסים נוספים שניתן להוריש בצוואה; 

  • נכסי נדל"ן
  • חשבונות בנק
  • נכסי קניין רוחני (כמו למשל, יצירות אמנות)
  • רכוש בעל ערך סנטימנטלי

 ככלל, קרנות פנסיה, וקרנות גמל ותגמולים אינן נכללות בצוואה, זאת בשל העובדה כי בפתיחת הכלים הפיננסיים הללו, קובע בעל הכלי או במקרה שלנו המצווה העתידי, את המוטבים להם יועברו הכספים מהגוף הפיננסי. עם זאת, ניתן לקבוע בצוואה שהיורשים על פיה יהיו גם המוטבים שיקבלו את כספי קופת הגמל לאחר מות המנוח – בתנאי שהודעה על כך תישלח לקופת הגמל.האם בלי צאווה היורשים שלי בסכנה? כך או כך היורשים החוקיים מבוטחים מכוח חוק הירושה, אך כמצוין מעלה, החוק מגדיר חלוקה שווה ביניהם, ככל שהרצון הינו להכניס יורש שאינו מופיע בחוק, או לבצע חלוקה שאינה שוויות בין היורשים יהיה צורך בעריכת צוואה.


נישואי יוטה דרך משרד עורכי דין פינקלשטיין ושות' ניתנים לעריכה תוך ימים בודדים, אל תשכחו לשאול במהלך ההליך של חתונה בזום לגבי הגנה על זכויותיכם על ידי הסכם ממון וצוואה, מסמכים משפטיים אשר עריכתם הנכונה היא אבן היסוד בהגנה מלאה על זכויותיכם ורכושכם.


פנו עוד היום לעורך הדין ולדיסלב פינקלשטיין, מומחה במשפט חוקתי ומנהלי, אשר יעזור לכם.ן להתחתן ולהירשם כנשואים במשרד הפנים, בתוך כך, אנחנו נעזור לכם לערוך צוואה אשר תתן ביטוי מלא  לרצונכם. התקשרו עוד היום לייעוץ מקצועי לנייד: 054-4280425